The tapestry collections of the Neapolitan viceroys during their stay in Italy: a round trip.
Main Article Content
Abstract
This work is the first part of a broader study on the collections of tapestries in the possession of Spanish viceroys, when they are exercising their position outside of Spain. The aim of this paper is to search, within the collections of the Spanish viceroys, for Flemish tapestries acquired in Italy, especially in Naples, or those which were important in the decoration of the Parthenopean palaces, and the subsequent fortune of these collections.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
•Authors retain copyright and assign the right of first publication to the journal, with the article registered under the Creative Commons attribution licence, which allows third parties to use the published material provided that they mention the authorship of the work and its publication in this journal.
•Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the preprint (the version submitted to the editor), the postprint (the version after peer review) and the version of the article published in this journal (e.g., to include it in an institutional repository or publish it in a book), provided that they clearly indicate that the work was first published in this journal. Authors are permitted and recommended to disseminate their work on the internet (for example, in institutional online archives or on their websites) after publication in Además de; this can produce interesting exchanges and increase citations of the published work (see The Effect of Open Access).
References
BULIFON, A., Giornali di Napoli dal 1547 al 1706 (ed. Nino Cortese), Nápoles, Societa napoletana di storia patria, 1932.
BURKE, M. y CHERRY, P., Collections of Paintings in Madrid, 1601-1755, Los Angeles, The J. Paul Getty Trust, 1997, 2 vols.
CAMPBELL, T. P. (com.), Tapestry in the Renaissance: Art and Magnificence, Nueva York, Metropolitan Museum of Art, 2002.
CAMPOS SÁNCHEZ-BORDONA, M. D., «El gusto y el encargo artístico de los marqueses de Villafranca», en Actas del Congreso Internacional Imagen y Apariencia, Murcia, Universidad de Murcia, 2008, pp. 150-173.
COLLANTES DE TERÁN, F., Establecimientos de caridad en Sevilla, Sevilla, s. l., 1886, 2 vols.
COORNAERT, É., Notes pour l’histoire du commerce des Pays-Bas avec l’Italie du sud et les au-delà à la fin du XVe et au XVIe siècle, Milán, Dott A. Giuffre, 1962.
ENCISO ALONSO-MUNUMER, I., Linaje, poder y cultura. El virreinato de Nápoles a comienzos del XVII. Pedro Fernández de Castro, VII Conde de Lemos [tesis doctoral], Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2002 p. 190. Disponible en línea: http://webs.ucm.es/BUCM/tesis/ghi/ucm-t25961.pdf .
FORTI GRAZZINI, N. y BERTINI, G. (coms.), Gli arazzi dei Farnese e dei Borbone: le collezioni dei secoli XVI-XVIII, Milán, Electa, 1998.
GARCÍA CALVO, M., «Pedro de Toledo (1546-1627), V marqués de Villafranca coleccionista de tapices», Archivo Español de Arte, vol. 83, núm. 332, 2010, pp. 347-362.
GARCIA CUETO, D., «Presentes de Nápoles. Los virreyes y el envío de obras de arte y objetos suntuarios para la Corona durante el siglo XVI», en COLOMER, J. L. (coord.), España y Nápoles: coleccionismo y mecenazgo virreinales en el siglo XVII, Madrid, CEEH, 2009, pp. 293-322.
GASCÓN DE TORQUEMADA, G., Gaceta y nuevas de la Corte de España desde el año 1600 en adelante (ed. Alfonso de Ceballos Escalera, marqués de la Floresta), Madrid, 1991.
GOERLICH, D. B., «San Juan de Ribera mecenas del arte», Studia Philologica Valentina, vol. 15, núm. 12, 2013, pp. 49-86.
GORIS, J.-A., Etude sur les colonies marchandés méridionales (Portugais. Espagnols. Italiens) a Anvers de 1488 a 1567, Lovaina, Imp. Des Trois Rois,1925.
HERNANDO SÁNCHEZ, C. J., «Poder y cultura en el renacimiento napolitano: la biblioteca del virrey Pedro de Toledo», Cuadernos de Historia Moderna, núm. 9, 1988, pp. 13-33.
HERNANDO SÁNCHEZ, C. J., «La vida material y el gusto artístico en la corte de Nápoles durante el renacimiento. Inventario de bienes del Virrey Pedro de Toledo», Archivo Español de Arte, vol. 66, núm. 261, 1993, pp. 35-56.
HERNANDO SÁNCHEZ, C. J. «Los virreyes de la Monarquía española en Italia. Evolución y práctica de un oficio de gobierno», Studia historica: Historia moderna, núm. 26, 2004, pp. 43-73.
JUNQUERA VEGA, P. y HERRERO CARRETERO, C., Catálogo de tapices del Patrimonio Nacional, vol. I (siglo XVI), Madrid, Patrimonio Nacional, 1986.
LARA ARREBOLA, F., Artes textiles en el palacio de la casa de Viana en Córdoba, Córdoba, Cajasur, 1982.
MARAVALL, J. A., Teoría del Estado en España en el siglo XVII, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 1997.
MUSELLA GUIDA, S., «Don Pedro Álvarez de Toledo. Ritratto di un principe nell’Europa rinascimentale», Samnium, vols. LXXXI-LXXXII, núms. 21-22, 2009, pp. 239-353.
NICOLINI, B. «La Biblioteca di Don Pietro di Toledo», Biblion, I, 6-7, 1946, pp. 250-266.
PÉREZ DE TUDELA GABALDÓN, A., «Las relaciones artísticas de Antonio Perrenot con la ciudad de Nápoles previas a su virreinato en su correspondencia conservada en el Palacio Real de Madrid», en DENUNZIO, A. E. (coord.), Dimore signorili a Napoli: Palazzo Zevallos Stigliano e il mecenatismo aristocratico dal XVI al XX secolo: [Actas del Convegno Internazionale di Studi Napoli 20-22 ottobre 2011, Palazzo Zevallos Stigliano, Palazo Reale], Nápoles, Intensa Sanpaolo, 2013, pp. 323-344.
RAMIREZ RUIZ, V., «La colección de tapices del II duque de Medina de las Torres y la IX condesa de Oñate», Goya: Revista de arte, núm. 344, 2013a, pp. 208-219.
RAMÍREZ RUIZ, V, Las tapicerías en las colecciones de la nobleza española del siglo XVII [Tesis doctoral], Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2013b. Disponible en línea: http://eprints.ucm.es/16179/1/T33881.pdf >.
RAMÍREZ RUIZ, V., «La colección de tapices de los condes de Monterrey», Libros de la Corte, núm. 10, 2015, pp. 30-59.
RENAO, J., Libro donde se trata de los Virreyes, Lugartenientes del Reino de Nápoles, y de las cosas tocantes a su grandeza, Nápoles, compilado por José Raneo [Renao], Documentos Inéditos para la Historia de España, vol. XXIII, Madrid, 1853.
RIVAS ALBALADEJO, Ángel, «La embajada extraordinaria del VI conde de Monterrey en Roma (1628-1631). Instrumentos de delegación del poder real y líneas generales de su actuación política», en AZNAR, Daniel, HANOTIN, Guillaume y MAY, Niels F. (coords.), À la place du roi: vice-rois, gouverneurs et ambassadeurs dans les monarchies française et espagnole (XVIe-XVIIIe siècles), Madrid, Casa de Velázquez, 2014, pp. 87-110
ROGGEN, D., «Los tapices de Bruselas del Colegio del Patriarca de Valencia», Archivo Español de Arte, vol. 30, núm. 117, 1957, p. 71.
SÁEZ GONZÁLEZ, M., «Materiales del Archivo de Protocolos Notariales de Nápoles en los gobiernos de los virreyes Lemos, Benavente y Osuna», Annali, Sezione Romanza, vol. LVI, núm. 1, 2014, pp. 41-58.
SÁEZ GONZÁLEZ, M., Coleccionismo y almoneda del gran conde de Lemos, don Pedro Fernández de Castro, Lugo, Diputación Provincial, 2018, p. 122.
SIMAL LÓPEZ, M., «Don Juan Alfonso Pimentel, VIII Conde-Duque de Benavente, y el coleccionismo de antigüedades: inquietudes de un virrey de Nápoles (1603-1610)», Reales Sitios, núm. 164, 2005, pp. 30-49.
SIMAL LÓPEZ, M., Los condes-duques de Benavente en el siglo XVII: patronos y coleccionistas en su villa solariega, Benavente, Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo», 2002.